Haiku
Egobeeld I: Toch lijkt deze muziek danig complex en tegelijk quasi toevallig.
Egobeeld II: De complexiteit wordt opgebouwd met een uiterste economie der middelen. Het toevallige is nauwkeurig berekend.
Creativiteit is voor Lucien Goethals het gevolg van een uitdaging door hemzelf geformuleerd. Zij gaat uit van specifieke muzikale problemen. Slechts door de transformatie van een uiterste beperking in een uiterste variëteit kan zijn divergerend denken een passend aanknopingspunt vinden.
Deze soberheid uit zich het welsprekendst in de stilten die geen louter passieve achtergrond zijn waarop zich muzikale gebeurtenissen afspelen. Het worden ingrijpende commentaren. Introverte, afwachtende, rustwekkende, agressieve stilten die dialogeren met de verwachtingen van de luisteraar. Slechts nadat men de agressie van en de pijn voor de ander heeft ervaren kan men zijn mogelijke antwoorden relativeren en komt de stilte.
bij zijn uitgaven betracht hij in de eerste plaats de spaarzaamheid.
Dit waren de bedenkingen bij het aanschouwen van het hexagram Sian KWO: het overwicht van het kleine.
op de berg 15 het donker/
het beeld van het overwicht van het kleine.
zo hecht de edele in zijn levenswandel het meeste gewicht aan de pieteit.
bij sterfgevallen hecht hij het meeste gewicht aan dedroefheid.
bij zijn uitgaven betracht hij in de eerste plaats de spaarzaamheid.
Deze antwoorden en verklaringen tonen mij Lucien Goethals slechts ten dele. Vanuit dit besef voel ik mij gedwongen de I Tjing een tweede vraag te stellen ‘Wat verbergt dan deze schuchterheid, deze rationaliteit? Toon mij de weg vanuit de oppervlakte naar de